SRIKANDI FISABILILLAH

Peganglah API bila teringkatkan ZINA

Ada seorang soleh yang sangat patuh kepada perintah,agamanya.Dia sentiasa menjaga diri daripada segaka rupa maksiat dan keburukan.Sehinggalah pada suatu malam terlintas di hatinya hendak berzina dengan seorang wanita jelitawan disebabkan pesona dari wanita tersebut.Kebetulan pada waktu itu di sampinya ada sebuah pelita yang baru saja dinyalakan untuk menerangi rumah orang soleh itu. Maka dia pun menajamkan pandangannya ke arah liang-liuk api pelita tersebut.Dia mengecilkan anak matanya,dia memandang tepat ke arah nyalaan api di atas sumbu itu.
Kemudian pemuda soleh itu pun berbisik ke hatinya:"Engkau mengajak aku kepada perbuatan terkutuk dengan wanita itu?! Baiklah! Aku akn letakkan jariku ini di atas sumbu pelita yang menyala itu.Kiranya ia tahan akan panasnya,nescaya aku akan turutkan kemahuanmu."

Maka pemuda soleh itu pun meletakkan jarinya di atas sumbu pelita.Kemudian dia cuba menahan diri daripada kepanasan,sehingga dia merasakan seolah-olah nyawanya hampir tercabut kerana tidak tahan akan haba kepanasan yang dideritainya itu.
Lalu segelah dia berteriak:"Wahai jiwa,tahniahlah engkau! Rupanya engkau tidak tahan.Ini baru kepanasan api dunia,engkau sudah tidak tertahan.Padahal api dunia ini telah disejukkan oleh Allah S.W.T sebanyak 70 kali ganda agar manusia boleh bertentangan dengannya lalu boleh mendapat manfaat daripadanya .Kalau hanya menghadap api dunia ini engkau sudah tidak tahan,apatah lagi untuk menghadapi api neraka ,yang panasnya 70 kali ganda lebih dasyat daripada api dunia ini.

Lalu orang soleh itu pun berpaling daripada niatnya yang mahu berzina tadi.Sejak hari itu hatinya tidak pernah diganggu oleh lintasan buruk tersebut.

No comments:

Post a Comment