SRIKANDI FISABILILLAH

Ujian adalah Nikmat

Dua kali aku ditakdirkan masuk ke majlis ilmu yang sama. Penyampai yang sama. Tajuk yang sama. Tapi masih lagi aku bertapuk di kegagalan yang sama. Aku mungkin terasa hebat di kuliah. Aku mungkin dilihat hebat tatkala nama diseru sebagai ajk terbaik. Tapi aku gagal.. dan merundum jatuh tatkala dicampak ke lapangan untuk berdakwah. Sedangkan itulah kehidupan. Dan itulah kenapa aku diciptakan.
Walaupun sudah penghujung sem tapi kadang kadang aku masih tertanya-tanya kenapa aku disini. Seolah-olah hati belum reda sepenuhnya penempatan aku disini. Sebelum ni menjadi cita-cita aku untuk bekerja jauh dari keluarga. Agar aku dapat menyendiri. Tapi hakikatnya aku disini bukan hanya Allah makbulkan keinginanku tetapi Allah ingin mantapkan kemahiran aku supaya satu saat aku keluar sebagai graduan, ada sesuatu yang aku dapat beri pada ummah. Aku disini bukan sekadar belajar, tapi lebih kepada bagaimana aku persiapkan diri untuk bertempur di medan perang.
Ada orang masuk university hanya untuk belajar. Ada orang masuk university sebagai wasiat keturunan. Ada juga orang yang masuk university untuk sijil agar dapat mengubah nasib keluarga. Sedangkan kita lupa, hakikat ilmu itu perlu didalami.. ilmu itu perlu belaian dan dikasihi. Bukan sekadar madu habis dibuanglah hampasnya. Sebab itu lah perlunya adab dalam menuntut ilmu, bukan hanya beradab dengan guru.
Dalam majlis tadi dikongsikan perlulah kita berhijrah atau bermusafir dalam menuntut ilmu. Terkenang satu impian yang hamper terkubur, itulah citaku untuk belajar di pondok. Kalau sebelum ni aku tersangat ingin menelaah di pondok sik. Pondok tuan guru hj saleh musa atau lebih mesra dengan baba saleh. Seorang ulama nusantara yang tersohor , mahir dalam ilmu aqidah. Namun telah dijemput Ilahi. Innalillahi wainnailaihi rajiun.
Wafatnya beliau seolah-olah terkuburlah cita-cita. Sedangkan masih ramai para ulama yang tidak aku manfaatkan keilmuannya.lalu teringat nasib diri, yang berada di perantauan asbab menuntut ilmu. Allahurabbi.. hadiah apa yang kau kurniakan buat hambamu pendosa ini. Allah…
Allah telah ajar aku macam-macam. Allah telah didik aku macam-macam. Aku tak pandai dalam berbicara. Aku tak pandai dalam menyusun kata. Aku daif nas-nas quran dan hadis. Tapi allah kurniakan aku pengalaman. Allah hijrahkan aku dalam kepayahan. Sehingga kadang-kadang aku dapat Nampak apa yang rakan sebaya ku tak dapat capai. Nikmatnya ujianmu ya Allah..
Hanya aku insan buta yang pendosa, terhijab dari melihat…
Betapa nikmatnya ujian yang kau kurniakan…
Alhamdulillah


No comments:

Post a Comment